Arengufondi seire fookus ei ole jõudnud õige eesmärgini, kirjutab riigikogu majanduskomisjoni esimees 2003–2007 Mart Opmann.
- Mart Opmann Foto: Andres Haabu
Nii nagu enamik ärimeestest ei kasva ettevõtjaks, ei ole Arengufondi seire fookus jõudnud väärtusloomeni tööstuslikus tootmises. Raha ei tööta – raha eest töötab inimene, kes paneb omakorda tööle senisest tootlikuma masina. Kogu senine panganduspõhine seiretegevus monitoorib maailmaturgu õhufotosid luues – suutmata läbi valgustada lisandväärtuse olemuslikkust siin valmistatud tootes. Tähelepanu vajab kõigepealt toode.
Jäädes sisu asemel tegelema informatsiooni (ümber)jagamisega, ei ole mingit vahet, milline institutsioon Arengufondist lahutatud seire üle võtab ja kus selle koht saab asuma.
Praegu kasvab riskiohu tõenäosus, et ülevalpool tööstusliku tootmisväljundi tasandit tegutsedes välistatakse võimaluste märkamine raha toomiseks tootearendusse ja konkurentsieeliste tundmaõppimisse. Aga lisandväärtus? See oli ju ärihuvidele vastav eesmärk?
Kõik Arengufondi kohta sõna võtjad toovad nüüd küll esile, et meie probleemi keskkohas on seire. Fondi loojate ülesandepüstitus lähtub seire mõiste sisust. Eesmärk on tehniline probleemilahendus ajateljel – uus toode, uus tehnoloogia, uued seadmed. Kõik lähtuvalt konkurentsieelistest. Ainult selles võtmes saaks analüüsida toodetes ja ettevõtetes sisalduvat väärtuspakkumise potentsiaali konkurentsiökonoomika ja jätkusuutlikkuse vaatepunktist.
Kuni ei alga ettevõtjate motiveerimine nende oma äri konkurentsieeliste tundmaõppimiseks (sealhulgas tootes) ja turulugemise oskuste omandamiseks, ei saa seiret lisandväärtuse teenindamise sisuga täita ega mõtestada.
Seotud lood
Kiiresti muutuvas ja ebakindlas maailmas vajavad organisatsioonide juhid ja tiimiliikmed pidevat enesetäiendamist. Tallinna Ülikool pakub lisaks
mikrokraadidele juhtimist ja organisatsiooni arengut toetavaid
tellimuskoolitusi, mida on võimalik kohandada vastavalt vajadusele. Koolitused on teaduspõhised ja praktilised. Uusi õpitud teadmisi ja oskusi on võimalik ettevõtte igapäevatöösse rakendada.
Enimloetud
4
„Konkurentidele ei meeldi, et tulime turule“
Hetkel kuum
„Konkurentidele ei meeldi, et tulime turule“
Tagasi Äripäeva esilehele